CODE A SPOT

Maak je eigen games voor alle schoolvakken

Code a Spot is een spel waarmee je je eigen lesinhoud voor alle schoolvakken kunt maken. Het spel is een open platform waarin je de inhoud van elke spot kunt bepalen. Dit betekent dat het spel voor bijna alles kan worden gebruikt – laat je fantasie de vrije loop en bekijk de talrijke mogelijkheden van Code a Spot. Kinderen en leerkrachten kunnen eenvoudig experimenteren met het licht en het geluid op het scherm van de iPad. Alle twaalf verschillende spots worden op het scherm getoond en voor alle spots kan het lichtpatroon en het geluid geprogrammeerd worden. Je kunt de opnamefunctie op de iPad gebruiken om eigen geluiden op te nemen.

Gebruik Code a Spot op alle schoolniveaus

Code a Spot bevat drie voorgeprogrammeerde spellen: een beweegspel, een interactief verhaal en muziektonen. Deze spellen zijn altijd beschikbaar om te spelen, maar de mogelijkheden worden echt eindeloos wanneer je je eigen spellen produceert. Op die manier kun je de moeilijkheidsgraad verhogen of verlagen om spellen te maken voor kleuters of kinderen in het basisonderwijs. Code a Spot kan overal voor worden gebruikt, of het nu hindernisbanen zijn, waar je van spot naar spot springt, de tafels oefent, interactieve verhalen maakt en nog veel meer.

Video van Code a Spot

Actief leren voor de hele klas

Met Code a Spot kun je de hele klas in één keer activeren als de klas is verdeeld in groepen die games voor elkaar maken. De groepen spelen dan om de beurt een spel met Hopspots, terwijl de groepen die niet spelen games maken voor de app. Zo worden digitale vaardigheden aangeleerd. Vanzelfsprekend kan de leraar er ook voor kiezen om games te maken voor de leerlingen die voor de klas staan. Het duurt minder dan vijf minuten om de eigen lesinhoud op te nemen.

Spelonderwerpen voor Code a Spot voor verschillende schoolvakken

Taalles

Voor de taalles kun je verhalen maken. Zo laat bijvoorbeeld de eerste spot de tekst ‘Er was eens een prins’ horen als begin van een sprookje dat op de volgende spots te horen is. Het verhaal kan gebaseerd zijn op een bekend verhaal of je kunt je eigen verhaal maken, waarvoor je het onderstaande sjabloon kunt gebruiken. Met Code a Spot kun je ook:

  • het alfabet oefenen
  • werken aan tekststructuur

Rekenen

Je kunt nummers of tafels opnemen in het spel. Je verdeelt de spots willekeurig op de vloer en laat de leerlingen rondspringen en naar de inhoud van de spots luisteren om de juiste volgorde te ontdekken. Na het vinden van de volgorde kunnen de kinderen de inhoud van de spots opnieuw afspelen om te controleren of deze correct is. Dit kunnen simpelweg de getallen 1 tot en met 10 zijn, de tafel van vijf of de grootte van breuken in de juiste opeenvolgende volgorde. De ene spot laat bijvoorbeeld ’1/2’ horen, de andere’1/3’ en de derde ’1/4’. De leerlingen moeten dan de juiste volgorde van klein naar groot vinden door te stappen op de spots en te bewegen terwijl ze de rekentaak oplossen.

Taalvakken

In de taalvakken kun je bijvoorbeeld grammatica oefenen door ‘Ik ben’, ‘Jij bent’, ‘Hij, zij, het is’ op te nemen voor een Engelse les. Voor het oefenen van grammatica, herhaling van specifieke onderwerpen of andere onderwerpen van de taalles. Ook geschikt voor taallessen Engels, Duits, Frans en Spaans.

Geschiedenis, maatschappijleer, wetenschap

De mogelijkheden variëren enorm als het gaat om geschiedenis, maatschappijleer en wetenschapsvakken. Je kunt bijvoorbeeld een spel maken voor een geschiedenisles, waarbij leerlingen specifieke evenementen moeten organiseren in volgorde van het jaar waarin ze plaatsvonden. Je kunt de volgorde van de planeten oefenen zoals ze zijn opgesteld vanaf de zon, de volgorde van de maanden van het jaar oefenen en nog veel meer. Laat uw fantasie de vrije loop met dit open platform. Wees creatief en gebruik Code a Spot voor wat je maar wilt!

Muziekles

Voor muzieklessen kun je het voorgeprogrammeerde spel met muziektonen op de spots gebruiken of echte instrumenten en geluiden opnemen – gebruik ze zoals je wilt! Je kunt op de spots drukken en de opnamen steeds opnieuw afspelen.

Lichamelijke opvoeding

Gebruik het voorgeprogrammeerde bewegingsspel met de tekst ‘Loop naar groen’, ‘Spring naar paars’, ‘Ren naar zwart’ enzovoort. Of neem je eigen bewegingsspel op.

Lesmateriaal

Hier vind je de handleiding voor Code a Spot die je stap voor stap laat zien hoe je moet spelen. Bovendien vind je een sjabloon om je eigen verhalen mee te maken en deze op te nemen.