Mix’n’Match 2020-02-28T12:50:43+01:00

MIX’N’MATCH

Mix’n’Match geschikt voor alle schoolvakken en niveaus

Mix’n’Match is een spel waarmee inhoud voor schoolvakken gemaakt kan worden dat in paren overeenkomt. Je kunt de moeilijkheidsgraad verhogen of verlagen wanneer je je eigen games maakt in Mix’n’Match. Daarom is het spel voor alle groepen geschikt, van de kleuterklas tot alle klassen van het voorgezet onderwijs. Je kunt Mix’n’Match spelen in het Nederlands, Deens, Engels, Frans en Duits. Je kunt kiezen tussen de voorgeprogrammeerde games die Hopspots heeft gemaakt en alle games die de Hopspots-gebruikers zelf hebben gemaakt.

Leren gecombineerd met beweging

Mix’n’Match is een actief geheugenspel dat geluiden of muziek combineert met afbeeldingen en lichamelijke bewegingen. De kinderen kiezen een spel, bijvoorbeeld het voorgeprogrammeerde spel met hoofdsteden en landen. Ze stappen op willekeurige spots en horen de naam van een hoofdstad of een land en zien tegelijkertijd afbeeldingen van de stad en de vlag van het land op het iPad-scherm. De kinderen stappen dan op een nieuwe spot met een nieuw geluid en een nieuw beeld. Naarmate het spel vordert, is het de taak van de speler om de hoofdstad, het land en de positie van de verschillende spots te onthouden en te matchen met de paren. Een match kan bijvoorbeeld ‘London’ en ‘England’ zijn.

Video van Mix’n’Match

Maak een eigen spel met de iPad

Kinderen kunnen hun eigen paren maken en games produceren met de opname- en camerafuncties van de iPad. Zo maken kinderen zelf hun digitale leerinhoud en leren ze programmeren. De moeilijkheidsgraad kan worden aangepast aan ieder niveau.

Activeer de hele klas

Je kunt de hele klas in één keer activeren als je de klas in groepen verdeelt. Iedere groep maakt een spel voor de andere groep. Elke groep speelt om de beurt het spel met Hopspots, terwijl de groepen die niet spelen, games in de app maken.

Ga binnen 5 minuten aan de slag met beweging en gericht leren

Het kost minder dan 5 minuten om Hopspots in te stellen. Direct daarna kan Mix’n’Match ingevoerd worden. Je kunt kiezen tussen de voorgeprogrammeerde games of zelf educatieve games maken voor verschillende schoolvakken. Je kunt eenvoudig je eigen inhoud opnemen in Mix’n’Match. Wat je ook kiest, je speelt in een mum van tijd met Hopspots en games gericht op de eigen vakinhoud. De leraar kan games produceren voor de leerlingen voorafgaand aan het lesgeven of de leerlingen bij het maakproces betrekken, waardoor ze digitale vaardigheden opdoen.

Spelonderwerpen voor Mix’n’Match in verschillende schoolvakken

Rekenen

Mix’n’Match kan ook worden gebruikt in de rekenles. Voor de kleuters bijvoorbeeld het optellen tot 10. Het kind stapt op een spot en hoort ‘7’. Vervolgens zoekt het kind de spot met de tekst ‘3’ om een ​​paar te matchen. Voor oudere leerlingen kan het bijvoorbeeld een vergelijking op de ene spot zijn en de oplossing op een andere spot.

Enkele mogelijkheden voor Mix’n’Match-spellen zijn:

  • Optellen tot 10
  • Berekeningen en oplossingen
  • Vergelijkingen en oplossingen

Engels

Mix’n’Match is ook goed te gebruiken voor de Engelse les. De leerling stapt bijvoorbeeld op een spot waar ‘He’ staat om vervolgens de spot te vinden met de tekst ‘is’. Zo kan de grammatica worden geoefend. De feedback is in het Engels, bijvoorbeeld de tekst ‘It’s a match’.

Het spel is ook te spelen in het Frans en het Duits. Er kunnen grammatica-, vertaal-, vraag- en antwoordspellen worden gemaakt. Voor Duitse lessen kun je bijvoorbeeld ‘Hoofd’ en ‘Kopf’ als paar maken, en voor Frans bijvoorbeeld ‘Je m’appelle’ en ‘mijn naam is …’.

Geschiedenis, maatschappijleer en wetenschap

Zoals hierboven vermeld, kan Mix’n’Match worden gebruikt voor alle schoolvakken en alle schoolniveaus, omdat je je eigen inhoud van een game kunt produceren. Voor wetenschapsonderwerpen kan het paar bijvoorbeeld ‘H2O’ en ‘water’ zijn. Voor onderwerpen uit de geschiedenis- en maatschappijleer kun je het spel bijvoorbeeld gebruiken om nieuwe onderwerpen te leren of om onderwerpen te herhalen die al zijn besproken in de klas. Het kunnen vraag- en antwoordspellen zijn, zoals ‘Wanneer was de Tweede Wereldoorlog?’, met als corresponderend paar ‘1939-1945’.

Taal

Je kunt een spel maken om spelling mee te oefenen. Je maakt bijvoorbeeld een spot dat het geluid laat horen van de afzonderlijke letters ‘P-A-A-R-D’. Het is dan de taak van de leerling om de spot te vinden met de tekst ‘Paard’. Het niveau kan gemakkelijk aangepast worden aan een hogere moeilijkheidsgraad.

Een paar onderwerpen om Mix’n’Match in de taalles te gebruiken zijn:

  • Rijmwoorden (bijvoorbeeld ‘huis en ‘muis’ als paar)
  • Het alfabet (bijvoorbeeld ‘b’ en ‘bij’ als paar)
  • Herhaling van een geschreven tekst (bijvoorbeeld ‘De heks’ en ‘vergiftigde de prins’ als paar)
  • Spelling
  • Buitenlandse woorden
  • Vraag en antwoordspel
  • Gezegden
  • Tegenstellingen
  • Woordsoorten
  • Auteur en werk

Laat je fantasie de vrije loop en begin met het maken van je eigen paren om gericht onderwijs te creëren in combinatie met beweging.

Lesmateriaal

Hier vind je een handleiding die stap voor stap laat zien hoe je Mix’n’Match speelt en een sjabloon die je kunt gebruiken wanneer je je eigen paren wilt maken.

Sjabloon

Download Mix’n’Match sjabloon

Inspiratie

Download Mix’n’Match inspiratie

Handleiding

Download Mix’n’match handleiding