‘Je moet het proberen!’

Dit zei Theo Schaafsma van het ICT-lab op de Marnix Academie tegen zijn studenten. De Marnix Academie is een gespecialiseerde hogeschool op het gebied van onderwijs, een opleidings- en kennisinstituut voor onderwijsprofessionals. Professionals die werkzaam zijn in de kinderopvang, het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs of het MBO. Op zoek naar producten die bewegen en leren combineren, probeerde de school HopSpots uit. Theo introduceerde het daarna bij bijna alle studenten. We spraken hem over zijn ervaringen.

Marnix académie

Theo: “Veel studenten vinden het moeilijk om met technologie in het onderwijs (ICT) te werken, maar nadat ze de interactieve tegels van HopSpots hebben geprobeerd, zijn ze allemaal erg enthousiast. Het is degelijk materiaal, heel eenvoudig in gebruik en momenteel het meest populaire item in het ICT-lab. Daar kunnen studenten items lenen om mee te nemen naar de scholen waar ze oefenen met lesgeven. We kozen voor Hopspots omdat je je eigen materiaal kunt maken. Die mogelijkheid bieden andere platforms ook, maar bij HopSpots gebruiken de studenten het veel vaker. Het is intuïtiever.”

‘Mijn 8-jarige zoon kan er lessen mee maken’

De studenten kunnen Hopspots 2 weken lenen. Als ze in echte onderwijssituaties lesgeven gebruiken ze vooral de app en de voorgeprogrammeerde spellen, maar ze hebben ook veel ideeën om hun eigen spellen binnen de app te maken. Theo: “We hebben een wedstrijd gehouden waarbij studenten met eigengemaakte lessen prijzen konden winnen. Dit leidde tot een breed scala aan ideeën en concepten. Van het demonstreren van de waterkringloop met Code a Spot tot het rangschikken van historische gebeurtenissen in de juiste volgorde en veel ideeën voor Mix’n’Match.” Hij legt uit hoe eenvoudig studenten eigen inhoud kunnen maken. “Je maakt je eigen programma door op de knop te drukken, je spreekt, je drukt op de knop en je hebt een les gemaakt. Mijn 8-jarige zoon kan het, zei ik tegen de studenten. Dat overtuigde ze ervan dat zij het ook kunnen.”

Veel mogelijkheden

Theo experimenteerde ook met de Key:connector, daarmee kun je de interactieve tegels met een computer verbinden. Om anderen te inspireren maakte hij een webpagina met voorbeelden: https://hopspots.yurls.net/nl/page/1163158 Theo: “Met de Key:connector kun je met je voeten pijlen besturen in een bestaand spel zoals het Dansspel, maar ook je eigen spellen maken in bijvoorbeeld Scratch met een link naar het fruitspel.” Hij hoopt dat de studenten dit in de toekomst vaker zullen doen. “Desktopactiviteiten zijn veel leuker als je die samen interactief, springend en lachend kunt doen.”

Bewegen en leren tegelijk

Theo vergelijkt HopSpots met geprojecteerde vloeren van 3 bij 4 meter. “Die afmeting geeft fysiek beperkingen. Toen we HopSpots uitprobeerden ontdekten we dat je meer dan 40 meter kunt rennen, dat brengt dus echt je hartslag omhoog. Ik vind het prettig dat je zo gemakkelijk kunt bewegen. Je gooit de tegels op de vloer en ze werken meteen.”

‘Moeilijk voor te stellen – probeer het!’

Theo: “Hopspots is erg moeilijk voor te stellen als je het niet hebt geprobeerd. Als ik andere mensen uitleg wat het is en doet, raakt eigenlijk niemand echt enthousiast. Totdat ze zelf op de vloer en de Hopspots staan. Probeer het dus!”

Pas als je HopSpots zelf ervaart als docent of leerling, zie je hoe het motiveert en plezier en saamhorigheid in het onderwijs stimuleert. Wil je dat we jouw school bezoeken voor een demonstratie? Neem dan gerust contact met ons op.